احراز هویت اینترنتی سامانه سجام

در مقاله امروز هیواتک قصد داریم شما را با چگونگی احراز هویت غیرحضوری سامانه سجام آشنا نماییم. سجام مخفف سامانه جامع اطلاعات مشتریان می باشد. این سامانه متعلق به شرکت سپرده‌ گذاری مرکزی است که وظیفه ثبت ، نگهداری و تسویه معاملات در بازارهای مالی را بر عهده دارد. ثبت نام در این سامانه برای ورود به بورس الزامیست. بورس به بازاری سازمان‌ یافته گفته می ‌شود که قیمت‌ گذاری، خرید و فروش کالا و اوراق بهادار در آن انجام می‌ پذیرد. برای معامله در بازار بورس، هر شخصی حقیقی یا حقوقی نیاز به یک کارگزار رسمی و کد معاملاتی دارد. کارگزار در واقع واسط بین معامله‌ گر و بازار بورس می‌ باشد. افراد عادی جامعه نیز می‌توانند با دریافت کد بورسی از کارگزاری‌های رسمی، خرید و فروش سهام و اوراق‌ بهادار را در این بازار انجام دهند. در اوایل سال 97 با راه اندازی سامانه سجام گام مهمی در تسهیل ورود و استفاده مفید از بازار بورس فراهم شد. تمام کسانی که تا پیش از سال 97 کد بورسی داشته می بایست در این سامانه نیز ثبت نام کنند ، همچنین هر فرد حقیقی و حقوقی نیز لازم است برای ورود به بازار سرمایه علاوه بر کد بورسی در این سامانه ثبت نام و احراز هویت شود.

با شیوع ویروس کرونا و اهمیت فاصله گذاری اجتماعی نیاز به کم شدن رفت و آمد برای احراز هویت نیز علاوه بر ثبت نام اینترنتی این سامانه احساس شده است ، زیرا پس از ثبت نام در سامانه نیاز است به صورت حضوری به دفاتر پیشخوان دولت و کارگزاری ها برای احراز هویت مراجعه نمایید. با توجه به آزادسازی سهام عدالت و همچنین عرضه سهام دولتی به بازار به منظور استفاده عموم مردم و سهیم کردن آن ها در اقتصاد ، در دو ماه اخیر شاهد استقبال بی نظیر مردم از بازار بورس شده ، بنابراین با مقالات متعددی سعی در آشنایی شما با نحوه ثبت نام در سامانه سجام ، دریافت کد بورسی و معامله اینترنتی سهام نموده ایم که در ذیل مقدمه می توانید این مقالات را ملاحظه فرمایید. با مطالعه این مقاله نیز با ما همراه باشد تا با نحوه احراز هویت غیرحضوری سجام آشنا شوید.

خرید و فروش سهام در بورس بصورت اینترنتی

روش های ثبت نام بورس

ثبت نام بورس کارگزاری مفید

ثبت نام بورس کارگزاری آگاه


آشنایی با اصطلاحات بورس و احراز هویت اینترنتی سجام

در ابتدای این مقاله ابتدا لازم است به صورت کلی با اصطلاحات رایج که در هنگام ورود به بازار سرمایه لازم است با آن ها آشنا باشید بپردازیم :

کد بورسی :

کد بورسی شناسه یکتاو منحصر به فردی مانند شماره ملی برای معاملات در بورس اوراق بهادار و یا فرابورس می باشد که با اخذ آن می‌توانید برای خود و یا شرکت خود ، سهام خرید و فروش نمایید. پس از داشتن کد بورسی می توانید از طریق یک یا چند کارگزاری به خرید و فروش سهام بپردازید. این کد شامل سه حرف اول نام خانوادگی افراد به همراه یک عدد ثابت است که در معاملات سهام کارکردی مشابه شماره حساب در نقل و انتقالات بانکی را دارد.به طور مثال فردی که نام خانوادگی او میرزایی است ممکن است کدی به صورت میر03256 دریافت کند. برای خرید و فروش سهام، دریافت کد معاملاتی الزامی است. تا سال 97 لازم بود برای دریافت این کد به یکی از شرکت‌ های کارگزاری بورس مراجعه کنید. اما با راه اندازی سامانه سجام از سال 97 گام مهمی در تسهیل ورود و استفاده مفید از بازار بورس فراهم شد.


کارگزاری :

کارگزاری ها بنگاه‌ های معاملاتی هستند که خرید و فروش سهام از طریق آن ها صورت می گیرد. در این خرید و فروش آن ها وکیل تام الاختیار فروشنده و خریدار می باشند. در واقع کارگزاری ها واسطه بین سهامداران و سازمان بورس محسوب می شوند. همانطور که برای انجام امور مربوط به دارایی های پولی به بانک مراجعه می کنیم، برای انجام امور مربوط به دارایی سهام خودباید به یک شرکت کارگزاری مراجعه کنید. 





سامانه سجام :

همانطور که در مقدمه اشاره شد سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان سجام ، مسئولیت جمع‌ آوری و مدیریت اطلاعات مشتریان بازار سرمایه را برعهده دارد . با راه‌ اندازی این سامانه ، جمع آوری اطلاعات سهامداران راحت و با تجمیع اطلاعات و سوابق معاملاتی شفافیت بازار نیز با رشد قابل‌ توجهی همراه خواهد شد. تمامی سرمایه‌ گذاران فعلی که کد بورسی دریافت کرده‌اند می بایست در این سامانه ثبت نام کنند ، همچنین چنانچه افرادی به تازگی قصد ورود به بورس را دارند می بایست به کارگزاری‌ ها مراجعه و علاوه بر کد بورس ضمن پر کردن اطلاعات لازم که کارگزاری از افراد تقاضا می‌ کند وارد سامانه سجام شده و اطلاعات خواسته‌ شده را تکمیل نمایند. 

با آشنایی با این سه واژه پرکاربرد ، نوبت به آشنایی با سامانه سجام فرا می رسد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. 





آشنایی با ثبت نام و احراز هویت سامانه سجام

ثبت نام در این سامانه برای فعالیت در بورس اجباری بوده و به همین منظور و اهمیت موضوع در مقاله راهنمای ثبت نام در سامانه سجام به تفصیل در خصوص نحوه ثبت نام در این سامانه پرداخته ایم. مزایای استفاده از سامانه سجام عبارتند از :


صرفه جویی در وقت : پیش از راه اندازی این سامانه، افراد متقاضی ورود به بازار سرمایه بورس می بایست زمان زیادی را صرف مراجعه حضوری و پر کردن انواع فرم‌ ها می‌ کردند ولی سامانه سجام توانست این مشکل را برطرف کند.


دریافت سود مجامع : رویه پرداخت سود سهام در بورس به اشکال مختلفی انجام می پذیرفت که مشکلات بسیاری را ایجاد می نمود . یکی از مزایای مهم سامانه سجام کمک به سرمایه گذاران در این زمینه می ‌باشد و رویه به این شکل است که هر سهمی که شما با آن به مجمع می‌روید و از آن سود تقسیمی طلب دارید در تاریخ اعلام‌ شده از سوی شرکت، وجوه مربوط به سود تقسیمی به‌ حساب‌های اعلامی از سوی شما در این سامانه واریز می‌کند.


ویرایش سریع اطلاعات : در صورتی که اطلاعات ثبتی شما نزد یک کارگزار تغییر می‌کرد به‌ منظور الزامات سازمان بورس حتماً می بایست موضوع را به تمامی نهاد های بازار سرمایه اعم از صندوق ‌های سرمایه‌ گذاری یا کارگزاری اعلام می‌ شد و بابت این موضوع نیاز به مراجعه حضوری و صرف وقت و هزینه داشتید ولی با راه‌ اندازی سامانه سجام بلافاصله با مراجعه به سامانه سجام می‌توانید به راحتی اطلاعات خود را ویرایش نمایید.


اما مراحل ثبت نام در این سامانه به اختصار عبارتند از :

- در ابتدا وارد سایت سجام شوید. برای ثبت نام می بایست بر روی دکمه ثبت نام در سجام کلیک کنید و در صفحه بعدی شماره تلفن همراه خود را وارد کرده تا کدی برای شما فرستاده شود ، کد امنیتی را وارد و بر روی دریافت کد تایید کلیک کنید.کد تایید دریافت شده بر روی گوشی همراه خود را در کادر مربوطه وارد کنید. سپس می بایست از میان دو گزینه حقیقی ایرانی و حقوقی ایرانی یکی را انتخاب کنید. چون به صورت فردی قصد ثبت نام دارید گزینه حقیقی را انتخاب کنید و در مرحله بعد توضیحاتی برای شما نمایش داده می شود که نیاز است این اطلاعات را به دقت بخوانید و گزینه مورد نظر خود را انتخاب کرده و در انتها بر روی تایید / ادامه گام بعدی کلیک کنید.





- در مرحله بعد می بایست درگاه بانکی مورد نظر خود را انتخاب کرده و مبلغ ده هزار تومان بابت ایجاد کد سهامداری بپردازید. پس از انتخاب درگاه بر روی گزینه پرداخت کلیک کنید و مانند هر خرید اینترنتی دیگری، مشخصات کارت بانکی خود را وارد کرده و خرید را انجام دهید. پس از پرداخت، فاکتور پرداختی به شما نشان داده شده و با کلیک بر روی ادامه مراحل ثبت نام به مرحله بعد بروید. در این مرحله اطلاعات شخصی خود شامل نام و نام خانوادگی، شماره ملی، تاریخ تولد و … را وارد کنید. در صورتی که قصد ثبت نام در سجام برای شرکتی را نیز دارید اطلاعات مربوط به نماینده قانونی را پر کنید.
- پس از ثبت مشخصات فردی، اطلاعات تماس که شامل شماره تلفن همراه ، آدرس و ... را پر کرده و در پایان بر روی گزینه ذخیره کلیک کرده و به مرحله بعد بروید. سجام در این مرحله از شما کد های سهام بورسی را درخواست می کند و نیاز است نوع بورس را مشخص کنید و کد مربوطه را به لیست مشخص شده درج کنید. در مرحله بعد عنوان شغل، تاریخ اشتغال ، نام شرکت یا موسسه، تلفن، نشانی، کد پستی و… تمامی اطلاعاتی لازم را که باید در این مرحله تکمیل کنید. از آنجایی که طی سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان، سود هر کارگزاری به طور متمرکز به حساب معامله گر واریز می گردد، لذا لازم است اطلاعات مالی خود را به درستی وارد کنید. سجام در این قسمت از شما می خواهد اطلاعات ثبت شده خود را تایید کنید. گزینه می پذیرم را انتخاب کنید.





مراحل ثبت اینترنتی به پایان رسیده است. سپس اطلاعات وارد شده می بایست استعلام شده و نتیجه از طریق پیامک ارسال خواهد شد ، در صورتی که استعلام موفق باشد ، شما موفق به دریافت کد پیگیری سجام می شوید و در غیر این صورت مشکل موجود برای شما پیامک خواهد شد. در گام بعدی تا قبل از این می بایست به یکی از مراکز احراز هویت مراجعه کرده و چهره و امضای خود را ثبت نمایید اما با توجه به شیوع ویروس کرونا این روش حضوری به غیر حضوری تغییر یافته است.


احراز هویت غیرحضوری سامانه سجام



تا قبل از این لازم بود برای احراز هویت به مراکز احراز هویت غیر حضوری سامانه سجام به صورت حضوری مراجعه کنید که در مقاله معرفی دفاتر پیشخوان سامانه سجام به معرفی این مراکز پرداختیم اما در تاریخ 15 اردیبهشت سال 99 با توجه به استقبال بی نظیر از بورس با توجه به عرضه سهام دولتی ، سهام عدالت و ... و رعایت فاصله اجتماعی اعلام شد زیر ساخت‌های فنی در حال آماده سازی می باشد و تا یک هفته دیگر احراز هویت در سامانه سجام غیر حضوری انجام خواهد شد. تاکنون برای جلوگیری از پولشویی مراجعه افراد به دفاتر پیشخوان دولت الزامی بوده است. فرایند غیر حضوری احراز هویت به این صورت است که وقتی فرد در سامانه سجام ثبت نام کرد و اطلاعات هویتی آن فرد از ثبت احوال کشور، اطلاعات بانکی از سامانه بانکی کشور، اطلاعات محل سکونت از اداره پست و شماره تلفن او از طریق سامانه شاهکار تطبیق داده شد برای احراز هویت می‌تواند از طریق این زیر ساخت‌ها به صورت الکترونیکی اقدام کند. 

وقتی فرد وارد این زیر ساخت می ‌شود بر اساس رمز یکبار مصرفی که برای او صادر می‌ شود وارد سیستم شده و در مرحله اول عکس او با تصویر برروی کارت ملی تطابق داده می‌شود. این تطابق مبتنی بر الگوریتم‌ هایی پیچیده است و ممکن است خطاهایی نیز داشته باشد. کارت ملی فرد باید توسط خود فرد اسکن شده و تصویر آن با تصویر کارت ملی که نزد ثبت احوال است چک می‌شود. در گام بعدی از کاربر خواسته می‌شود که از خود یک فیلم سلفی گرفته و متن تصادفی که ظاهر می‌شود را بخواند در این مرحله فرد از زوایای مختلف نحوه بیان او سنجیده می‌ شود و این با الگویی که گفته شده مقایسه می‌شود که آیا این ویدئو به صورت زنده گرفته شده و آیا این جمله‌ها به طور صحیح گفته شده است یا خیر و در نهایت کاربر امضایی به صورت الکترونیکی انجام‌ می‌دهد و آن‌ را برای سجام می ‌فرستد. پس از احراز هویت کد بورسی افراد کمتر از یک ساعت به شماره همراه آنان ارسال می ‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.